Wednesday 9 March 2011

DoBI..why DoBi...DoBi ooohhhhhhh DoBi

Aku masih ingat sewaktu aku di zaman university dahulu...bila masuk je duit PTPTN baju-baju aku semuanya akan di hantar ke laundry..kat dalam USM penang tuh hanya ada satu je kedai dobi dalam kawasan tersebut..memang jadi tumpuan student-student yang mana malas nak membasuh(bukan malas la nak kitaorg nak support biz abg tuh,hehehhehe)....seminggu sekali aku akan antar baju ke dobi...seplastik penuh la..biasa la lelaki macam aku nie bila time malas je ada duit skit je mula la mendobi je la aku...tapi awal sem ngan ujung sem je aku kembali ke asal membasuh sendiri..hehhehe...
Tapi pada suatu ari ada sahabat aku tel dan mintak aku turun ke KL untuk berbincang berkenaan biz dobi...kebetulan pada masa tuh aku berada di ipoh tengah pk biz apa la aku nak ceburi dan tanya isteri ku biz apa la boleh kita buat!!!pk punya pk punya pk aku cakap ngan bini aku " abg nak buat biz dobi la"...sebab aku cakap ngan dia cuba tengok kita nie..setiap bulan mesti antar toto ke dobi..kekadang time ujan lebat dobi la jadi sasaran kami...dia macam biasa aku tahu kalau ajak buat biz macam nie memang tak ada halangan bagi dia memang support.so apa lagi aku pun mula take action..langkah pertama aku, aku turun kl jumpa partners aku...ingat lagi aku balik ari  ipoh-kl....satu malam aku di breifing dan partners aku mula membuka rahsia yang sebenarnya perniagaan perkhidmatan dobi nie mula mendapat sambutan...bagi kawasan yang pesat membangun kos dobi sudah mula masuk dalam sebahagian Perbelanjaan Bulanan sesebuah keluarga..mana taknya laki bini kedua-dua bekerja...kekadang tuh kuar pagi balik malam sehingga tak ada masa nak membasuh baju sendiri...di tambah plak kebanyakkan design rumah-rumah elite terutama bahagian ampaian dah kurang di ambil perhatian..jadi ini akan membuat kan demand dalam perkhidmatan dobi nie mula tinggi..walau apa pun tengok kawasan dan lokasi....dan corak taburan penduduknya macam mana...

DObi ohhhh Dobiiii,

Jadi aku pun mula mengkaji sejauh mana demand perkhidmatan dobi nie di malaysia selepas aku tururn kl tuh....memang memberangsangkan dan menggalakan dari rakyat malaysia terutama dari golongan melayu kita yang mana banyak mula nak menceburi biz nie...GOOD JOB ....yang mana berminat teruskan usaha dan cari jalan macam mana nak memulakannya...yang penting kita kena usaha..jangan cepat putus asa...kaji punya kaji punya kaji punya selidik sehingga sekarang aku terus mula aktif dalam biz nie...AlHAMDULILLAH kita mendapat banyak respon dari luar sana...mana yang boleh dibantu kita akan bantu...

Aduh Mr Sifu kembali lapar....aisyeh asyik nak makan je nie...RESTORAN SHUIB..RESTORAN SHUIB DI PRIMA DAMANSARA mula terngia...ngia dalam kepala mr sifu nie....jom..jom reramai kesana.....BELANJA....hahahaha sendiri bayar yerk...LUNCH TIME....

No comments:

Post a Comment