Saturday 12 November 2011

Mesin Oh....MeSin....Mesinku....

Salam semua....

Sudah hampir seminggu Banner FREE WASH aku di naikkan...sambutan masih hamba dan kurang menggalakkan....hairan aku dengan penduduk di area sini dan dengan org yang lalu lalang di depan kedai ku....adakah diorg tak faham bahasa Eng yang aku pakai..nak kena tukar ke bahasa melayu??? runsing aku di buatnya....tapi tak mengapa itu semua dugaan buat aku...aku bagi masa sebulan utk lihat kesannya..lagi pun kawasan nie merupakan kawasan baru so kita take time skit....tapi tuh bila ada seorg sahabat aku tegur aku katanya mungkin org tak faham bahasa eng aku pakai....membuatkan aku terdiam seketika dan pk balik rasionalnya....hahhahaha nampak gayanya bulan 12 akan aku usahakan tulis plak "CUCIAN PERCUMA"....aku nak tengok apa kesannya...hahhahahaahaaha.....dah kita tinggalkan jup topik marketing....skang aku nak bercerita tentang mesin...
Mesin ohhhh mesin...hehhehe...dalam kedai Dobi Sifu nie ada 2 jenis mesin washer dan sebiji mesin Dryer...yang washernya ada dua jenis satu yang Heavy Duty aku pakau HUEBSCH 10KG satu langi SANYO 14kg...yang dryernya HUEBSCH juga....aku nak citer pasal mesin HUEBSCH nie...ari nie aku cuci pakaian skali kuar ada plak corak baru tompok2 itam....udah apa sudah jadi ngan mesin aku...kebetulan plak sebelum nie dalam FB Persatuan Dobi Malaysia(PDM) ada heboh satu citer kisah yang sama macam aku...tapi dia pakai mesin LG...dan kebetulan pulak 2 hari sebelum nie aku ada jumpa seorg kenalan dalam PDM namanya En Bakar..dia nie pakar mesin..aku plak ada la storry morry la dengan dia tentang mesin aku pakai n tanya macam mana nak buat mantainance..skali orgnya tak loket ilmu dan sudi n sedia mengajar aku secara teorikal...akhirnya ari nie dari teorikal ke praktikal...jadi apa yang berlaku nie la keadaan mesin aku...:










Sekali aku buka tengok...mak aih...kotornya...selama 4 bulan aku pakai tak buka nie la hasilnya...hahhahahaah ...geli tak yah cakap la...tapi terpaksa kena la cuci...dia ada cara dan tekniknya.....punya la tebal kotoran nie...nie la daki2 lemak yang tertapis n tertinggal dalam mesin kita....so nampak gayanya lepas nie sebulan skali kena cuci buat mantainance...setelah di cuci nie la hasinya....:






Akhirnya masinku ari nie mesti senyum lebar kerana dah dicuci...arap dia akan terus berbakti dalam kedai DOBI SIFU.......huhuhhuuhuhu Mesin oh......Mesinku.....

ADIOS.................

2 comments:

  1. Ilmu pengetahuan baru ni...
    err....boleh tolong service mesin akak yg 14kg kat umah tu....hehehe...
    Rasanya sejak beli, dah hmpir 9 tahun x pernah service pun...huhu

    ReplyDelete
  2. Mcm mana cara nak tarik keluar agitator tu?

    ReplyDelete